Воскресіння Ісуса Христа у християнському мистецтві | |
Найбільше християнське свято Пасха – Воскресіння Ісуса Христа. Якщо старозавітна Пасха нагадує про звільнення євреїв від єгипетського рабства, то Пасха новозавітна знаменує звільнення всього людства хресними муками Спасителя від рабства у диявола і смерті, дарування нам можливості досягнути життя вічного. ![]() ![]() ![]() Однією з найкращих робіт такого типу є ікона невідомого середньовічного майстра Тржебонського вівтаря – «Воскресіння Христа», на якій кроткий смиренний Христос легко зісковзує з віка труни і підіймається в повітря. В Його руках хоругва з зображенням хреста. Стражники по-різному сприймають це диво, один ще спить, інший прокидається, а третій дивиться, мов зачарований, із захопленням та здивуванням. З темою Воскресіння Христа тісно пов’язаний сюжет «З’явлення Христа Марії Магдалині», який ілюструє оповідь євангеліста Іоанна: «…А Марія стояла при гробі назовні та й плакала. Плачучи, нахилилась до гробу. І бачить два Ангели, що в білім сиділи, – один у головах, а другий у ніг, де лежало Ісусове тіло. …І говорять до неї вони: Чого плачеш ти, жінко?». Та відказує їм: «Узяли мого Господа, і я не знаю, де його поклали»… І сказавши оце, обернулась назад, і бачить Ісуса, що стояв, та вона не пізнала, що то Ісус… Промовляє до неї Ісус: «Чого плачеш ти, жінко? Кого ти шукаєш?» Вона ж, думаючи, що то садівник, говорить до Нього: «Якщо, пане, узяв ти Його, – і Його я візьму!» Та Ісус мовить до неї: «Маріє!». А вона обернулася та по-єврейському каже Йому: «Раббуні!» цебто: «Учителю мій!». Говорить до неї Ісус: «Не доторкайся до Мене, бо Я ще не зійшов до Отця. Але йди до братів Моїх та їм розповіж: Я йду до Свого Отця й Отця вашого, і до Бога мого й Бога нашого!» (Ін.20:11–17). Однією з найпрекрасніших робіт на тему «З’явлення Христа Марії Магдалині» є картина Олександра Іванова. Художник зумів передати поривання Марії Магдалини до воскреслого учителя і Його відсторонення від неї, але відсторонення не холодно-відчужене, а сповнене любові і строгості. У східній іконографії поширено дещо інше зображення Воскресіння Христова. Зображується Ісус Христос, який сходить у пекло, щоб спасти душі праведників. Прекрасна мозаїчна ікона такого типу розміщена на апсиді Свято-Воскресенського храму нашого міста Острога. Подібні мозаїки часто зустрічаються на апсидах храмів. У верхній частині ікони напис: «Н АНАСТАСІС», що в перекладі з грецької мови означає «ВОСКРЕСІННЯ» (повернення із стану смерті до життя). Зішестя у пекло є одночасно і зображенням Христового Воскресіння. У першому посланні апостола Петра сказано, що Христос постраждав за гріхи наші, щоб привести нас до Бога, «був омертвлений по плоті, але ожив духом, яким Він і тим духам, що в темниці перебувають, зійшовши, проповідував» (1 Петр. 3:18–19). Отже, після розп’яття Христос спустився в пекло і приніс туди свою євангельську проповідь. У глибинах преісподньої душа Ісуса Христа проповідувала душам померлих грішників. До Нього євангельську проповідь у пеклі проводили Симеон Богоприїмець та Іоанн Хреститель. Христос звільнив із пекла душі всіх ув’язнених там старозавітних праведників і пророків, Адама і Єви, а також душі всіх інших людей, які відгукнулись на євангельську проповідь, і привів їх у райську обитель, де до цього часу перебували тільки Мойсей, Ілля, Єнох та благорозумний розбійник. У пророцтві Осії про це сказано так: «З рук шеолу Я викуплю їх, від смерті позбавлю їх. Смерть! Де жало твоє? Де, шеоле, твоя перемога»? (Ос. 13:14). На іконі зображений Христос, Який стоїть на уламках розбитих воріт пекла, що перед Спасителем «впали самі». Уламки рам пекельних зображені у вигляді двох схрещених стулок. Іноді під ними зображується повержений диявол. У одному з апокрифів сказано, що «… зійде Він у пекло, і візьме в полон князя смерті, і сокрушить всю силу його…». Пекло позначається символічним розломом землі, за яким відкривається таємнича безодня – темний простір преісподньої. Із саркофагів підіймаються Адам і Єва. Саме їх Христос визволив першими. «І сказав Господь, взявши десницю Адамову: «Мир тобі і дітям твоїм, праведникам моїм». Адам, розпростершись перед Христом, зі сльозами молив його: «Прославляю Тебе, Господи, що Ти прийняв мене і не дав торжествувати ворогам моїм. Господи Боже мій, я покликав Тебе, і Ти зцілив мене, Господи! Ти вивів душу мою з пекла». І Господь, простягнувши руку, сотворив знамення хресне над Адамом і всіма святими Своїми, і тримаючи десницю Адамову, вийшов з пекла і всі святі пішли слідом за ним». Іноді на іконах «Зішестя в пекло» зображується натовп людей, але частіше зображується кілька чоловік. Справа від Христа цар Давид і цар Соломон, які є Його предками. За ними Іоанн Предтеча, який сповістив у пеклі про пришестя Спасителя. Зліва від Христа зображений невинно убитий Авель (як прообраз майбутньої жертви Ісуса Христа), а також інші два праведники, серед яких Симеон Богоприїмець. Христос говорив апостолам, що так само, «як Іона був у череві кита три дні і три ночі, так само і Син Людський буде у серці землі три дні і три ночі» (Мв. 12: 38–40). «Під трьома днями і ночами, писав Феофілакт Болгарський, – розумій частини, а не повні дні і ночі». Триденне перебування Христа в серці землі було необхідним і достатнім терміном для того, щоб Христос міг виявити безумство диявола, тобто перехитрити і висміяти його, писав Григорій Нисський. Ця подія відбулась на другий день перебування Христа у гробі, тобто у Велику Суботу. Своїм вільним стражданням і мученицькою смертю на хресті Христос спокутував первородний гріх прабатьків і дарував силу боротися з його наслідками. Зішестя в пекло стало частиною спокутної жертви Ісуса Христа, яка завершила Його спокутну місію, стало кордоном Його приниження і початком Його слави. Ярослава БОНДАРЧУК | |
|
Всего комментариев: 0 | |